dinsdag 6 maart 2012

Brandwashed

In de Volkskrant van vandaag staat een artikel over het boek Brandwashed. Over hoe we massaal gemanipuleerd worden door marketing. Ik kom uit het marketingwereldje, heel veel nieuwe dingen hoorde ik niet, maar het werd wel heel verhelderend neergezet. Belangrijk om te weten wat mij betreft.

De bieb heeft vast een versie van het boek staan.
De gegevens:
Brandwashed - Martin Lindstrom - 9789400500839 - Bruna Uitgevers, A.W.

Zelf deed ik afgelopen maand ook een onmogelijke poging om iets rondom dit thema in een artikel te gieten:
http://www.kiind.nl/articles/395/Kinderen_en_commercie.html .

Een paar quotes uit het stuk van de volkskrant:

"Martin Lindstrom had in een zelf opgezet onderzoek met fMRI-scans al ontdekt dat bij Apple-liefhebbers, als ze naar plaatjes van iPhones, en -Pods, en -Pads keken, het 'religieuze gebied' in de hersenen werd geactiveerd."


"Merkverslaafd...
Het zusje van koopverslaving. Dat je zweert bij een bepaald merk. Komt door de dopamine, het stofje in de hersenen dat voor een gevoel van genot en beloning zorgt."


"Toch zullen er vast consumenten zijn die zeggen: ha, daar trap ik dus niet in.
'Dat hoor ik vaak, maar juist die consumenten zijn geliefd bij marketeers. Ze zijn het ontvankelijkst voor marketing omdat ze denken er boven te staan. Niemand staat er boven."


"Grote bedrijven weten inmiddels meer over ons dan psychologen. Kent u het begrip neuromarketing, waarbij fabrikanten er via fMRI-scans in de hersenen proberen achter te komen wat consumenten echt van een product vinden? Dat is nog maar één methode. Bedrijven kennen uw diepste angsten en verlangens en weten heel goed hoe daarmee te verleiden."


Citaten uit de Volkskrant | MIRJAM BOSGRAAF | 06.03.12

1 opmerking:

  1. Gek is dat! Het klinkt wel logisch. En eng.
    Ik word erg blij van mijn kraakverse onbespoten boodschapjes elke woensdag. En op zaterdag hun nieuwsbrief.

    Bewijst wel letterlijk dat dat hele apple-gedoe een religie is :)

    Op youtube staan ook wat interessante filmpjes van hem trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen